רעידת אדמה בעולם התזונה: פירמידת המזון התהפכה – למה לקח לממסד 50 שנה להודות בטעות?

מאת: בתאל בר, אחות מוסמכת לטיפול בסוכרת, מייסדת מרכז "סוכרת בשליטה"

בינואר 2026, הממשל האמריקאי פרסם את הנחיות התזונה החדשות (2025-2030), ובצעד חסר תקדים "הפך את הפירמידה". בזמן שהעולם המום, עבורנו במרכז "סוכרת בשליטה", זוהי חותמת סופית לדרך בה אנו צועדים כבר עשור. גלו איך המחדל התזונתי הגדול בהיסטוריה הוביל למגפת הסוכרת, ומה אומרות ההנחיות החדשות על בשר, ביצים ושומן רווי.

עשר שנים.
עשר שנים שאני וצוות המרכז צועקים את זה בכל הדרכה ובכל מפגש: פירמידת המזון שכולנו גדלנו עליה אינה מבוססת על מדע, אלא על אינטרסים כלכליים ומחקרים מעוותים . הבוקר, כשהכותרות ב-Ynet ובמדיה העולמית מדווחות על שינוי דרמטי בהנחיות התזונה של ארה"ב, הצדק המדעי סוף סוף יוצא לאור.

המחדל של אנסל קיז: איך הכל התחיל בטעות אחת גדולה?

הלקוחות שלנו בתוכנית "לנצח את הגנטיקה ב-90 ימים" מכירים היטב את השם אנסל קיז. בשנות ה-50, קיז "הוכיח" (דרך מחקר מוטה שבו השמיט מדינות שלא התאימו לאג'נדה שלו) ששומן גורם להתקפי לב . משרד החקלאות האמריקאי אימץ את התיאוריה הזו בשמחה, לא כי היא היתה נכונה, אלא כי היא שירתה אינטרסים של קידום גידולי התירס והחיטה .

התוצאה היתה קטסטרופה בריאותית עולמית: ב-35 השנים האחרונות, מקרי הסוכרת בעולם זינקו ב-291%. דורות שלמים חונכו על "חמישה צבעים בצלחת" ועל דחיפת דגנים ופחמימות כבסיס לתזונה, בזמן שהם משלמים את המחיר במגפת השמנה, עמידות לאינסולין שמקושרת בין היתר לסוכרת סוג 2, אלצהיימר, וסוגי סרטן ממאיר.

ההנחיות החדשות ל-2025-2030: המהפכה של "אוכל אמיתי"

הדוח החדש שפורסם ב-7 בינואר 2026 מסמן את "האיפוס המשמעותי ביותר בהיסטוריה של מדיניות התזונה". במקום דוח מסורבל של 160 עמודים, קיבלנו מסמך ממוקד של 10 עמודים עם מסר פשוט: אכלו אוכל אמיתי.

מה השתנה בפועל?

  • הפירמידה התהפכה: חלבון איכותי מהחי (ביצים, עופות, דגים ובשר אדום) עבר לראש סדרי העדיפויות.
  • השומן הרווי חזר לשולחן: המסמך מזכיר שמן זית, חמאה ושומן בקר כחלק מתזונה בריאה. שמני הזרעים התעשייתיים (כמו קנולה וסויה) נעלמו מהדוח לחלוטין.
  • מוצרי חלב במלואם: ההמלצה עברה למוצרי חלב עתירי שומן (Full-fat), בניגוד להנחיות ה"דל שומן" שדחקו בנו עשרות שנים.
  • הפחמימות נדחקו הצידה: צריכת הדגנים הופחתה דרסטית (מ-11 מנות ל-2-4 בלבד), עם קריאה ברורה להגביל מזון מעובד וסוכרים מוספים.

הכרה בנתיב ה״דל פחמימה״ לטיפול במחלות כרוניות

אולי הבשורה המרגשת ביותר עבורנו היא ההכרה הרשמית של הממשל האמריקאי בכך ש ״אנשים עם מחלות כרוניות מסוימות עשויים לחוות שיפור משמעותי במצבם כאשר הם עוקבים אחר תזונה דלת פחמימות״.

זוהי בדיוק הליבה של השיטה המטבולית שלנו במרכז ״סוכרת בשליטה״. אנחנו לא מטפלים ב"סימפטומים" בעזרת עוד כדורים, אלא מטפלים בשורש הבעיה – העמידות לאינסולין – דרך שלושת שלבי השיטה: איפוס מטבולי, ניקוי מטבולי וגמישות מטבולית .

החור שבפירמידה: למה עדיין אסור להירדם בשמירה?

למרות המהפכה, החוקרת זואי הרקומב מצביעה על "הפיל בחדר": הממשל השאיר את המגבלה של 10% שומן רווי מסך הקלוריות. זוהי סתירה פנימית מוחלטת – אי אפשר להמליץ על אכילת בשר, ביצים וחמאה, ובו זמנית להגביל את השומן הרווי בצורה כה קיצונית.

זה מוכיח שגם כשהמערכת מתחילה לזוז, היא עדיין כבולה לעבר. לכן, האחריות על הבריאות שלכם נשארת בידיים שלכם. אתם לא יכולים לחכות עוד 50 שנה עד שההנחיות יהיו מושלמות. הגוף שלכם זקוק לאיזון עכשיו.

זה הזמן להפסיק לנחש ולהתחיל לשלוט

עבור אלפי המבריאים שלנו שכבר נפרדו מהתרופות, ירדו במשקל והחזירו לעצמם את האנרגיה, החדשות הללו הן רק אישור למה שהם כבר מרגישים בגוף.

אם גם אתם מרגישים מבולבלים מכל המידע, אם הסוכר בבוקר עדיין גבוה ואתם מרגישים שאתם "נלחמים" בגוף שלכם – אני מזמינה אתכם להפסיק את המלחמה.

אל תתנו להנחיות מיושנות לנהל לכם את החיים. בואו ללמוד איך המדע המעודכן באמת עובד.

השאירו פרטים כאן באתר לתיאום שיחת התאמה עם צוות היועצים המקצועי שלנו. נבדוק יחד איך להחזיר את הגוף שלכם לאיזון מטבולי אמיתי, בדרך שבה המדע סוף סוף מודה שהיא הנכונה ביותר.

שיתוף:

מאמרים נוספים

צרו קשר